onsdag 29 maj 2013

Värdering av tid

Spinner vidare på tidigare inlägg.
Det viktigaste med med begreppet tiden går hand i hand med självkännedom och någonstans också självacceptans.

Vem är jag och vad vill jag?
Vi lever alltför ofta enligt alla normer, man ska vara någon sorts übermänniska och vara så förbannat duktig samtidigt som man ska leva i nuet och se varandra.
För mig är det i alla fall en svår kombination. Jag har bättre och sämre perioder när min übermänniska kommer fram. Så har nog de flesta.

Med tanke på min tidigare erfarenhet av ros och törn så värderar jag nog ändå att se varandra. Men värderingen av tid kan se annorlunda ut för olika människor.
En del tycker att det ultimata är att jobba så lite som möjligt och få vara hemma maximalt med familjen. För mig låter det underbart men en liten bit av mitt driv och min sprallighet dör då. Det är inte jag.

Jag älskar utnyttjande av tid.
Många bollar i luften och utmaningar. Som i höst, då ska jag plugga 100% samtidigt som jag ska vara hemma och kanske jobba lite extra. Vi får se, det löser sig.
En del får kli i kroppen bara de tänker tanken och undrar om jag är galen. Men jag har lätt för att lära så jag går bara in med inställningen att det kommer gå hur bra som helst och givetvis får jag kämpa.

I kombination med detta älskar jag att resa. Vi lägger 90% av alla våra pengar på resor och upplevelser tillsammans. Nu snackar vi inte någon klättringsresa i Nepal som någon annan kanske skulle kombinera till sitt lugna liv. Nej, jag köper avkoppling. Stressfritt och bekymmerslöst.
Det är ju också en värderingsfråga vad man själv anser är roligt och viktigt.
Ibland önskar jag också att jag skulle rest jorden runt och hjälpt barnen i något U-land.
Men... jag har valt en annan väg i mitt liv och jag är nöjd.

Vad jag vill poängtera är att min/vår värdering av tid är inte densamma som din.
Det viktigaste är att du lyssnar på ditt eget hjärta.
Vad vill jag?
En dag är det försent och den dagen vill vi inte ångra det vi inte gjorde för att det inte föll resten av världen i smaken.

Kärlek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar