tisdag 19 november 2013

Hannes 1 år!

Ett år har gått sen du kom till världen, mitt/vårt älskade barn.
Ett år med med så mycket känslor att jag aldrig skulle kunna få ner dem på pränt.
Älskade Älskade Hannes, du är något alldeles magiskt för oss.

När Hannes låg i magen funderade jag väldigt mycket på hur jag skulle älska honom. Leon var ju fulländad, hur skulle hjärtat få plats med kärlek till en liten varelse till?
Det var så många som sa till mig att man älskar sina barn på olika sätt och jag hörde vad ni sa, men jag förstod inte. Lika mycket som jag inte förstod hur hjärtat skulle bli översvämmat av kärlek när Leon kom till världen och hur han öppnade upp hela min själ för ett helt annat känsloliv.

Det är så sant det ni sa till mig. Jag älskar dem verkligen på olika sätt!
Leon, denna underbart känsliga mjuka pojk som är en grabb ut i fingerspetsarna på många plan men så otroligt närhessökande. Hans otroligt kloka funderingar får mig ofta att häpna. Hur är det möjligt med ett sådant ordförråd och förståelse vid fem års ålder?
Han är dessutom en underbar storebror som älskar att leka med Hannes och se hans framsteg i det Leon lär honom. Hjärtat smälter verkligen när jag ser de två, trots ålderskillnaden, kommunicera.

Hannes, denna krigare som kom till världen med buller och bång. Han har kämpat från dag ett och har tagit sig igenom otroliga kamper bara för att han har en sådan enorm livsgnista.
När jag tittar på korten på honom som togs innan vi fick reda på att han hade hjärtfel så gör det ont i hela mig. Jag vill bara skrika av sorg. Där låg han så hjälplös och kämpade för livet medan vi inget ont anade. Såhär i efterhand kan vi tydligt se på bilderna hur mycket han kämpade hela tiden för att överleva och det är otroligt knäckande för en förälders hjärta att se sitt vackra barn ligga där och kämpa för livet.
De röda utslagen som sakta smög sig på, ögonen som knep och bekymmersrynkan mellan ögonbrynen... Det är klart vi ser NU hur dåligt han mådde. Fruktansvärt!
Men han kämpade, tog sig igenom både operation, Biva (barn-IVA)-tid och frisknade till snabbt. Han blev snabbt stark och visade på en otrolig vilja och nyfikenhet på livet.

Trots mjölkallergi vid 2,5 månaders ålder och en kraftig viktnedgång så fanns ändå urkraften i honom att vilja resa på sig och se världen ur ett annat perspektiv. 

Hur är det möjligt? 

Denna grabb har gjort framsteg varje månad där han visar på vilken otrolig fighter han är, både klarar sig igenom alla motgångar och samtidigt lever med ett icke korrigerat hjärtfel samt försöker göra sig så självständig som möjligt genom att utforska världen själv hela tiden.
Han blir vansinnig när han inte får sin vilja igenom och vi sätter oss emot.
Jag känner igen mig i så mycket i det han gör att jag kan relatera till hans känslor i både det ena och det andra.
Så om ni tycker att JAG är envis och målmedveten, då ska ni se Hannes! Han kommer slå mig med hästlängder! På gott och ont kan man väl säga.

Här inte ens fem månader gammal och skall helst stå, med en hand!

En lycklig Hannes strax innan hans ettårskalas!

En nyvaken trött Hannes som inte ens ville vakna när vi sjöng så fint för honom!


Ett år har gått sen Du kom till världen mitt älskade hjärta. Du har verkligen förgyllt vår lilla familj och gjort den komplett. Nu är det ni tre grabbar och jag som får stå ut med varandra resten av livet. Jag älskar ER över allt på jorden och jag älskar OSS! Ni får mitt hjärta att slå volter, varje dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar