måndag 8 oktober 2012

Att leva sitt liv efter appar

Tänk så bra vi har det idag med vårt välinformerade samhälle. Det är ju knappt vi behöver söka sjukvård själv utan det räcker att Googla lite så hittar vi svaret på våra åkommor. Cancer.
Allting leder nästan till cancer och död.

Det är ju kanon att allt finns att hitta egentligen för det är mycket saker man slipper ringa ner vårdcentralen för och andra diverse instanser. Problemet blir bara att vi slutar lita på oss själva då all fakta finns ett par knapptryck bort.

Det finns appar för ALLT. Har man målet att bli miljonär så är det definitivt rätt att utveckla en app som "alla" behöver. Det finns appar för varenda tidpunkt i livet.

Som gravid finns en uppsjö av appar, vilket är rätt mysigt. Jag behöver bara klicka på någon av mina fyra för att få information om hur barnet har det där inne, hur stort det är och vad som kan tänkas vara normalt för min vecka. Det är ett sätt att bilda sig en uppfattning om något så abstrakt som en bäbis i magen.



Problemet uppstår bara när en del människor börjar leva slaviskt efter denna såkallade information.
Enligt den orangea appen GRAVIDITET skall jag idag känna och göra följande:









Gå och lägga mig tidigt?
Jaha. Då gör jag det.

Sen står det att jag är trött, no shit? Efter detta handlar det om sex. Tur att någon påpekar hur olika det kan vara för det hade jag aldrig kunnat tänka ut själv! Lika många varianter av bakterier som finns på jorden, lika många känslor finns det nog på hur man kan må!
Men visst, jag förstår ändå att det kan vara skönt att känna igen sig i vissa stadier av tex. en graviditet.

Graviditetsapparna är inte de värsta tycker jag. Efter vi fött barn, då finns den käcka appen "Amningskoll" så vi inte glömmer vilken tutte vi matade från sist, vilket i och för sig kan vara rätt lätt att glömma, men jag minns bara för 4 år sedan. Jag klarade mig utan just appar! Jag kände helt enkelt på brösten och kunde urskilja vilket som hade mer mjölk än det andra. Första veckan hemma med ny bäbis var jag visserligen lite mer förvirrad än efter ett par dagar, det är då de antagligen tjänar storkovan på att sälja appar vi tror vi måste ha.
I appen kan du också skriva upp hur din bäbis har skött sin avföring. Stort eller litet, klockslag och annan relevant information.
För det kan vi ju absolut inte leva utan?

Detta är bara en liten liten del av alla appar och all information som vårt samhälle förser oss med idag. Jag har bara ett tips...
Ta det lugnt! Sök information ja, men lita på dig själv. Du kan mer än du tror!

När det kommer till bäbisar, en lugn förälder smittar mer av sig på sina barn så att barnen känner sig lugna än en hysterisk. Allt en bäbis kan är att läsa av sina föräldrar. Det spelar otroligt stor roll hur vi känner på insidan.

De klarade att få barn förr, då gör vi troligen det nu med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar