onsdag 10 oktober 2012

Leon - förgrymmade onge!

Idag skulle mamma, jag och Fredrik åka till Mormor på Solhaga för att hälsa på. Jag valde att köra lugnt och hederligt på den gamla mysiga E6:an istället för motorvägen. Strax innan Ingetorpssjön blinkar en taxibil på mig med helljusen, jag var osäker på om han verkligen blinkade på mig eller om vägen var ojämn men jag valde ändå att sakta ner till sextiofem på en sjuttioväg som den ögontjänare jag är i trafiken.
Mycket riktigt, polisen stod lite längre fram på bägge sidor och vinkade in alla bilar som åkte förbi.
Skit! Jag kom att tänka på plånboken som jag inte sett på ett par dagar men jag ändå antagit ligga i bilen. Mamma hojtade:
"Å jag som inte har något bälte på mig!"
Jag undrade varför hon inte hade det, och förklaringen låg i att bältet inte fanns tillgängligt där bak utan satt klämt bakom sätet.
Fan! Femtonhundraspänn i böter för missat bälte och x antal hundra för glömt körkort. Roligt...
Jag hann ändå tänka på varför mamma inte sagt till varför det inte fanns bälte där bak förrän då?

Poliskvinnan vinkade in oss.
"Nykter och körtkortskontroll!"
Nervöst kliver jag ur bilen och häver ur mig:
"Ehh ja, alltså... plånboken är borta. Eller jag har inte sett den i alla fall, fast den ska vara här nånstans... eeeeh!"
Sedan säger jag åt mamma, som redan tagit sig ur bilen snabbt som tusan för att polisen inte skall se att hon inte bar bälte:
"Kan ni leta i bilen efter min plånbok? Under sätena gärna... jag VET att den är där!"
Fredrik stökar runt i framsätet och mamma ligger och kryper på alla fyra för att se överallt i baksätet.
Poliskvinnan sträcker fram alkomätaren och säger:
"Ja, jag kan ju inte undgå att se att du är gravid men du får blåsa ändå! Ta ett djupt andetag bara...!"

Jag blåser för fulla muggar men tankarna surrar på i huvudet om vart den förbannade plånboken är. Böter för en sån dum sak! Vi letar i bagageluckan och poliskvinnan går med mig, samtidigt försöker jag hålla låda med henne så att vi skojar bort den lätt pinsamma situationen.
Så säger hon:
"Ja, men ge mig ditt personnummer istället så gör jag en kontroll på dig!"
Jag rabblar upp siffrorna snabbt och hon ropar på kollegorna på radion.
"Du är godkänd... men otur för dig om plånboken är borta!"
Vi försöker gå igenom tillsammans var den kan tänkas vara en lång stund. Sen kände hon nog att hon inte kunde anklaga mig för att vara tanklös när hon såg magen och mitt allmänt förvirrade tillstånd.

Vi sätter oss i bilen allihop igen varpå mamma väser på tok för högt där bak:
"Åk nu fort som fan så hon inte ser att jag åker utan bälte!"
"Ska jag dra upp rutan först innan du pratar vidare mamma?" undrar jag och kör iväg.

Vi fick besökt mormor och fikat lite tillsammans. På hemvägen fick det bli motorvägen så jag inte skulle behöva få utmana ödet igen. Det blev en lunch på Korvmojjen med mamma och bror samt lite ärenden innan jag åkte hem för att sova en timma innan Leon skulle hämtas ifrån dagis.
Väl på dagis ville Leons kompis Sigge följa med hem och det var ju givet att de skulle få leka hos oss till middagen var färdig. Jag ville vara gullig mamma och erbjöd barnen varsin glass (jag vet, INNAN middagen!) från Leons och Anders lilla shoppingtur från Hemglassbilen igår.
Eftersom vi hade köpt ett sånt där käckt "Mixpaket" så fick barnen välja på fyra sorters svindyra glassar. De båda tittade besviket på förpackningarna och hade svårt att välja sort men den som hade lite rött på sig och hette något med hallon fick ändå bli bådas val.
Allvarligt?! Ett mixpaket tilltänkt för hela familjen från Hemglass för summan av hundrasextiofemspänn med få glassar i och förpackningar som ser tagna ut från åttiotalet. Vilken besvikelse! Goda var de inte heller, smakade tråkigare än vad jag minns glada åttiotalets smaskiga glassar.

Barnen satt stilla i soffan och mumsade på sina tråkiga glassar och jag satt i köket och funderade på plånboken. Vart kunde den vara?
Kanske Leon hade en aning ändå, barn vet ju mer än vi tror så jag ropade in honom till köket.
"Leon, har du sett min plånbok när vi åkte bil häromdagen?!
"Jaaaa! Den har jag gömt för dig!"
Nyfiket undrar jag såklart VAR?
"Bakom den grejen i mitten på bilen där man kan ställa drickor som är stora och små!"

Jaha, då har ungen lagt plånboken bakom mittsätet! SUCK!
Det hade kunnat stå honom dyrt, förgrymmade onge! Det är tur han är så förbenat söt och charmig, annars hade jag blivit skogstokig.


Den beryktade återfunna plånboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar