torsdag 11 oktober 2012

Vem bär ansvaret??!

Idag när jag kom tillbaks efter att ha lämnat Leon på dagis möts jag av en lapp på golvet framför en hissdörr som stod onormalt på glänt.
"Hissen trasig, anmält till KONE kl 9.15"

Förbannat också. Jag som faktiskt är sjukskriven av anledningen att jag INTE skall gå i trappor och dylikt måste ta trapporna hela vägen upp till våning 7.
Efter många om och men är jag uppe med hjärtat i halsgropen, fogar som värker och sammandragningar som spär på alltihop. Jag tänker ändå att de kommer om ett par timmar och ordnar hissen så det är klart till Leon skall hem från förskolan.

Klockan blir 15.55 och jag går ut i svalen för att ta hissen ner. Ingen hiss som reagerar på mina knapptryckningar. Jag förstår att inget är åtgärdat och beger mig nedåt via trapporna. Hämtar Leon på förskolan och kommer hem igen och får bokstavligt talat ta sats för att komma upp 7 trappor IGEN.
Jag möter hemtjänstpersonal med tunga matkassar som också får ta samma väg upp. I detta huset bor många gamla, sjuka och jag; Höggravid och sjukskriven. Vi kämpar tillsammans upp genom trapporna och väl hemma blir jag sittandes med en fruktansvärd värk och sammandragningar.

Jag ringer Kungälvsbostäder som naturligtvis inte har öppet för felanmälan denna tid på dygnet. Telefonsvararen hänvisar mig till Riksbyggen som jag då ringer.
Riksbyggen har inte fått någon information om problemet och hänvisar mig till KONE. Då ringer jag till KONE för att undra vart deras hissreparatörer är då hissen felanmäldes kl  9.15. Svaret jag får är att det inte är något fel på hissen utan på själva dörren och dörren är inte på deras ansvar och har därför anmält tillbaks problemet till Kungälvsbostäder. Återigen, Riksbyggen har ändå inget fått veta och Kungälvsbostäder har gått för dagen. De har ändå haft en hel arbetsdag på sig att åtgärda problemet.

Jag ringer till Riksbyggen igen för att berätta att KONE avsäger sig ansvaret och räknar med att de skall fixa hissen. Då kopplar de mig till deras "jour" som de säger vilket visar sig vara SOS-Alarm.
Damen på SOS-Alarm ber mig ringa KONE och då drar jag hela valsen. Då tar hon på sig att ringa allihop och efter tjugo minuter ringer jag upp Riksbyggen och undrar hur det går nu när ändå SOS-Alarm försökt att få dem att åtgärda problemet. Vad svarar de med då?
De kopplar mig återigen till deras så kallade Jour, SOS-Alarm. Varpå samma dam svarar och säger att hon skall ringa mig när hon vet vad som händer men att hon inte kan lova något...
Vadå lova? Vems är problemet då? FIXA DET!
Damen säger bara samma som jag sa till henne förut, KONE avsäger sig problemet och Riksbyggen skyller på Kungälvsbostäder som gått för dagen så hon kan inget göra. Hon skall ändå använda deras "Katastroflista" och ringa runt för att försöka lösa problemet.

Efter 20 minuter ringer hon och berättar att "Tyvärr, vi kan inget göra för det är Kungälvs-bostäder som bär ansvaret och de har ingen jour!".

Ursäkta mig? Men hur i hela jävla helvete kan ingen fixa hissen?
Hur kan det inte finnas en jour för detta i hela Göteborgsregionen?
Hur kan inte brandkåren lösa detta?

Vems är ansvaret om min kära granne på 85 år får hjärtstopp ikväll och ambulansen inte hinner upp?
Det bor väldigt många gamla här som sagt. Ska jag dessutom behöva känna mig otrygg i mitt eget hem om jag skulle behöva in akut till förlossningen osv?
VEM BÄR ANSVARET?
Hur kan INGEN fixa en hiss till ett hus på 7 våningar en helt vanlig torsdag när det anmäldes på morgonen?

Förbannat dåligt. Hoppas inget händer någon i huset, eller så kanske det hade vart bra? Då hade Kungälvsbostäder fått lösa problemet och ta ansvaret. Stackars den människan bara...

4 kommentarer:

  1. Hoppas du inser att ansvaret inte ligger hos SOS Alarm! Kone och fastighetsförvaltaren betalar SOS Alarm för att ta emot felanmälan och därefter göra som Kone och fast.ägaren har bestämt...vad det nu är. SOS Alarm ansvarar för att felanmälan tas om hand..men där stannar ansvaret eftersom gör SOS något annat så bryter man mot avtalet och kan därmed få böta eller stå för alla kostnader. Hur dumt det än låter så är det faktiskt Kone eller fast.ägaren som bär ansvaret.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inser att ansvaret inte ligger hos SOS Alarm! Kone och fastighetsförvaltaren betalar SOS Alarm för att ta emot felanmälan och därefter göra som Kone och fast.ägaren har bestämt...vad det nu är. SOS Alarm ansvarar för att felanmälan tas om hand..men där stannar ansvaret eftersom gör SOS något annat så bryter man mot avtalet och kan därmed få böta eller stå för alla kostnader. Hur dumt det än låter så är det faktiskt Kone eller fast.ägaren som bär ansvaret.

    SvaraRadera
  3. Självklart inte! Jag tycker att SOS borde kunna skicka ut en brandbil tex, om de kan lösa problemet, och fakturera fastighetsägaren eller Riksbyggen, oavsett kostnad när de inte sköter sitt jobb!
    SOS är ju enbart en nödlösning och det kostar självklart massor. Det borde ägaren då få som straff för sitt beteende.

    SvaraRadera
  4. Åter igen visar Kungälvsbostäder sin brist på ansvar.
    Ska bli spännande att se hur dom tolkar sina egna kontrakt med punkten: Det är ABSOLUT förbjudet att göra hål i vårutrymmen....
    Jag är redan innan inflytt jävligt irriterad på dom.
    Dock skillnad på borrhål och liv och död men mer och mer visar dom på hur dom bara drar in pengar på att hyra ut men ej tar på sig ansvaret att åtgärda!!!

    SvaraRadera